واکنش سازمان ملل به بحران در عراق-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

واکنش سازمان ملل به بحران در عراق

نماینده سازمان ملل متحد در امور عراق خواستار اتمام درگیری ها و پاسخگو بودن مسئولین امر در این باره شده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 06
کد خبر: ۲۴۰۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ بحران در عراق در حالی وارد ششمین روز خود شده که بر اساس اخبار دریافتی از میزان خشونت ها در این کشور به نحو چشمگیری کاسته شده است.

 

اعتراض های مردمی شش روز پیش و به بهانه مشکلات اقتصادی کلید خورد، با این حال شماری از دشمنان دولت عراق تلاش نمودند تا نوک پیکان حملات را به سوی دولت مرکزی عراق گرفته و خواستار استعفای آن شوند.

 

سفارت های بریتانیا و آمریکا نیز در خلال روزهای اخیر با معترضین عراقی همراهی کرده و از خواسته آنان حمایت نموده اند. حال اما سازمان ملل متحد نیز به میدان آمده و خواستار پایان بحران در این کشور شده است.

 

جنین هنیس پلاسچارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، روز شنبه (۵ اکتبر) گفت: "پنج روز گزارش کشته و زخمی شدن: این باید متوقف شود ." او همچنین خواهان آن شد که افراد مسوول این واقعه مرگبار پاسخگو باشند.

 

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق می گوید که در این درگیری ها حداقل ۹۴ نفر کشته و سه هزار نفر زخمی شده اند. این نهاد همچنین گفت که حداقل ۵۴۰ معترض دستگیر شده اند که حدود ۲۰۰ نفر آنها هنوز در حبس بسر می برند.

 

در همین حال، چند خمپاره شامگاه شنبه به شهرک صدر در بغداد اصابت کرده که گفته می‌شود تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

 

مقام‌های ا‌منیتی عراق می‌گویند، تک تیراندازان ناشناس عامل تیراندازی به سوی معترضان هستند و جستجو برای یافتن آنها در مناطق مسکونی ادامه دارد.

 

گزارش های حاکی است در روز شنبه معترضان در شهر ناصریه دستکم دفاتر شش حزب سیاسی را به آتش کشیدند.

 

تلویزیون دولتی عراق گزارش‌هایی زنده از دیدار سیلم عبدالله جبوری، رئیس ‌پارلمان با کسانی که رهبران معترضان خوانده شدند، پخش کرد. جبوری روز جمعه پیشنهاد کرد که وضعیت مسکن فقرا بهبود یابد و فرصت‌هایی شغلی برای جوانان ایجاد شود. او همچنین پیشنهاد کرد که مسئولین خشونت‌های اخیر نیز شناسایی و محاکمه شوند.

 

بر اساس این گزارش، عادل عبدالمهدی و برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، هر دو تعهد کرده‌اند که به خواسته‌های معترضین رسیدگی کنند. آنها جزئیاتی از چگونگی عمل به خواسته‌های معترضین بیان نکرده‌اند.

 

مقتدی صدر و حیدر عبادی خواهان برکناری دولت عراق هستند

مقتدی صدر رهبر جریان صدر و حیدر عبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق خواستار تغییر دولت و برگزاری انتخابات زودرس در این کشور شده اند.

 

بر همین اساس برگزاری جلسه پارلمان عراق  که برای ساعت  13 به وقت محلی  پیش بینی شده بود، به دلیل  نرسیدن به حد  نصاب لازم به تعویق افتاده است. در واقع 54 نماینده ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر که  بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی عراق را تشکیل می دهند، برگزاری جلسه پارلمان را بایکوت کردند و با اقدام خود، موجب به تعویق افتادن آن شدند.

 

حیدر عبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق نیز مانند صدر خواستار برگزاری انتخابات زودرس در این کشور شده و این کار را تمهیدی برای جلوگیری از انسداد سیاسی در صورت فروپاشی دولت عنوان کرده است.

 

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق شامگاه پنج‌شنبه در یک نطق تلویزیونی مردم را به آرامش دعوت کرد و مطالبات معترضان را برحق خواند. او گفت برای حل  مشکلات و معضلات مردم تلاش می‌کند، اما هیچ "راه‌حل معجزه‌آسایی" وجود ندارد که بتوان از طریق آن مشکلات ساختاری و کاستی‌ها را در کوتاه مدت بر طرف کرد.

 

آیت‌الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق نیز دیروز مردم و دولت عراق  را به خویشنتنداری دعوت کرد. او از مسئولین دولتی خواست که تا دیر نشده، به مطالبات مردم رسیدگی کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده